Успіх

Нова професія трекер – чим відрізняється від ментора, коуча, бізнес-тренера

Не кожен чув назву цієї професії, і це не дивно – їй немає ще й десяти років. Мова йде про професії «трекер». Хто такі трекери і чим вони займаються? Спробуємо розібратися, незважаючи на те, що професія ще до кінця не описано і не сформована.

Професія зараз ще тільки наповнюється сенсом, формується та зазнає у цьому процесі зміни. Вона відбрунькувалася від таких вже відомих напрямків, як , і взяла собі ряд інструментів з інших областей – управління проектами та продуктами.

Вже з’являються тренінги для працівників, які навчають цій професії, проте сама професія ще не стандартизована, тому що виходять із таких тренінгів і курсів фахівців не завжди можна назвати повноцінними трекерами.

Звідки все почалося

Назва придумано директором акселератора Фонду розвитку інтернет-ініціатив ФРИИ.

Акселератор, бізнес-акселератор – це теж відносно нове поняття. Перекладається як «прискорювач», установа, об’єднання для підтримки стартапів.

На сайті ФРИИ є сторінка, присвячена професії трекера. Там сказано:

ТРЕКЕР – ЛЮДИНА, ЯКИЙ ВОЛОДІЄ МЕТОДОЛОГІЄЮ ЗРОСТАННЯ КОМПАНІЇ.

Там також є пояснення, в чому ефективність роботи трекера – у кількості змін, що відбулися з компанією у зв’язку з роботою цієї компанії з трекером. Трекер з’являється в компанії, щоб змінити бізнес-модель, знайти нові сегменти споживачів, запустити перші міжнародні продажі і т. д.

В ході запуску нових проектів в компаніях, виявилося, що неможливо просто взяти вподобаний проект і перенести його з однієї компанії в іншу. Необхідна командна робота і наставник, який би стежив за прогресом в командах.

Автор професії і засновник трекерского руху багато зробив і для методології збору й опису професії, проте вона вже пішла на ринок, обростаючи новими деталями.

По Вікіпедії, трекер – це той, хто надає організаційну підтримку команді проекту, стартапу в ході акселерації. Названа і основне завдання трекера – забезпечення трекінгу бізнесу. Як забезпечити просування? Усувати перешкоди, працювати над прискоренням, поки не вдасться вийти на високий прибуток. Зазвичай це досягається шляхом масштабування проекту.

По суті, трекер – фахівець, який працює над зростанням компаній шляхом визначення вузьких місць і проблем в розумінні бізнесу його засновниками. Як відомо, багато чого залежить від того, «що в голові» власників, тому часто власникам і топам потрібна фасилітація, для них потрібні тренінги для керівників, відкривають для них перспективи та навички роботи з ними.

Основні завдання трекера:

  • Допомогти самостійно сформулювати цілі.
  • Допомогти визначитися з ціннісним пропозицією.
  • Допомогти визначити точки зростання.
  • Контролювати бізнес-процеси та виконання важливих віх в розвитку стартапу.

Аналіз трекера може призвести до підготовки стратегії розвитку або до пивоту, якщо буде визначено неспроможність бізнес-моделі.

В ході своєї роботи трекер може:

  • Масштабувати діяльність компанії.
  • Розібратися в існуючих гіпотезах, допомогти вибрати найбільш вдалі.
  • Підтримати команду в період кризи, знайти і вирішити проблеми.

Трекер підключається на будь-якому етапі стартапу. На старті – допомагає з ідеєю, в процесі – з виникаючими труднощами, на кінцевому етапі – надає допомогу у запуску.

Особливості росту в компаніях

Фахівці відзначають особливість роботи саме російських компаній у тому, що основні проблеми зростання компанії часто полягають насамперед психологічної допомоги засновнику, а не допомоги маркетингу або продажів, хоча запит зазвичай формується таким чином – необхідно попрацювати з відділом продажів або з маркетингом, щоб підняти продажі.

Якщо у найвищого керівництва немає розуміння зростання, будь-яка командна робота, будь-яка творчість буде обмежено цим нерозумінням. Виходить, спеціаліста з розвитку недостатньо працювати тільки з бізнесом, як це робиться в інших країнах, – потрібно працювати з підприємцем, з його страхами, обмеженнями і мотивацією. Для цього потрібно володіти якостями коуча. Зазвичай така робота ведеться паралельно з роботою над бізнес-процесами в компанії. Тому трекер повинен бути компетентним в бізнес-процесах, але при цьому мати коучинговими і психологічними інструментами, що дозволяють йому отримати в результаті користь від своєї роботи з бізнесом.

Компетенції трекера

Перш за все йому потрібно вміти діагностувати, визначати основну проблему бізнесу і її засновника. Для цього трекеру потрібно володіти глибокими бізнес-компетенціями. Він повинен володіти ґрунтовними знаннями про те, як будуються продукти, причому у нього повинна бути не тільки теорія, але й власний досвід, як створювати стартапи, управляти командами, налаштовувати процеси. Дуже бажано, щоб у трекера був неодноразовий досвід такої роботи, проте основна цінність не в цьому. Трекер фокусується на основних процесах, причому стосуються насамперед маркетингу, продажів і упаковки бізнесу.

Якщо ментор вчить будувати якийсь конкретний бізнес, коуч – розкривати свій потенціал, то трекер – розвивати бізнес незалежно від типу. Він фокусується на ключових процесах, працює з реальною цінністю, керуючи через неї ціною, ринковою часткою, лояльністю і возвращаемостью клієнта. Він не втручається в технологію, але аналізує процес і допомагає побудувати на основі існуючої технології затребуваний продукт.

В основі роботи трекера три важливі складові: рефлексія, фокусування, погляд з боку. Він спонукає підприємця до рефлексії, на яку зазвичай не вистачає часу. Він спрямовує увагу підприємця на цілі, а не на сторонні речі. Він дозволяє подивитися на бізнес з боку, шукати нестандартні рішення, дізнатися свого клієнта, придивитися, чим живуть конкуренти.

Що стосується команди, трекер заохочує командну роботу і вчить команду діяти самостійно, а не за неї. Але якщо він зауважує прогалини в знаннях і навичках, може показати майстер-клас або відправити на навчання, для лідерів організувати ділові ігри з менеджменту, для команди – ігри, здатні згуртувати колектив і діагностувати слабкі місця, наприклад, .

Як працює трекер? Задає багато питань. Відповіді у підприємця є, але трекер, як і коуч або психолог, допомагає назвати їх. Він задає такі «незручні» запитання, які зазвичай людина сама собі по ряду причин не задає.

Коли людина відповідає на такі питання, він виконує важливу роботу. Відповідь, яку дали б ззовні, не цінувався б так, як вистражданий, народжений самостійно відповідь.

Трекер не робить упор на власну експертизу, користується нею дуже обережно, оскільки в кожному бізнесі – свої особливості і його експертиза може виявитися нерелевантної, до того ж суть у тому, щоб учасники самі навчилися працювати, приймати рішення, шукати відповіді і брати на себе відповідальність.

Трекер тим сильніше, чим більше у нього досвіду співпраці з різними бізнесами. Таким чином, новий повноцінний трекер «росте» до досвідченого спеціаліста не менше року.

Як стати трекером

Якщо ви прочитали все вище описане, то зможете дати відповідь, чому трекером неможливо стати, відвідавши всього один тренінг. Можна отримати методологію ведення проекту, окремі навички, але досвід, особливо коучинговий і психологічний, вимагає часу.

Такий «сирий» трекер відразу після навчання ще не готовий дати правильні поради. Чим відрізняється справжній трекер від «неготового»? Справжній ніколи не завдасть шкоди бізнесу.

Хто може стати трекером

Найчастіше трекерами стають або хочуть стати:

  • Люди, які мають досвід роботи на керівних посадах у великих компаніях.
  • Підприємці з досвідом створення успішного бізнесу.
  • Криза-менеджери.
  • Бізнес-тренери, психологи.

У вищі навчальні заклади поки що не готують трекерів і менторів, є лише короткострокові програми і варіанти отримання досвіду: робота в бізнес-інкубаторі, в бізнес-акселератор, в стартап-студіях, або робота над власними проектами.

Якщо у такого фахівця є успішний досвід трекінгу стартапу, він може стати ментором для початківців трекерів, але таке навчання проходить в приватному порядку.

Як працює трекер

Трекер може приєднатися до команди на будь-якому етапі, але зазвичай спочатку команда впевнена в собі і не потребує підтримки. Зазвичай представник стартапу звертається в акселератор з проблемою, наприклад, стартап перестав рости, хоча потенціал здається достатнім. З керівниками стартапу трекер проводить сесії, в ході яких учасники розбираються з цілями – довгостроковими, короткостроковими, стратегічними. Визначившись з цілями, учасники шукають проблеми, які заважають досягненню цілей. Після цього трекер починає роботу з командою, будувати плани, виконувати їх, вбудовуючи в план кожного тижня по одному корисного нововведення і т. д.

Основні аспекти роботи трекера

Робота трекера заснована на чотирьох аспектах:

  • Методики. Трекер консультує щодо впровадження існуючих управлінських методик.
  • Фокусування. Трекер допомагає засновнику фокусуватися і приймати рішення.
  • Робота з командою. Трекер налаштовує роботу команди.
  • Експертиза і нетворкінг. Трекер і команда обмінюються досвідом один з одним і всередині команди.

Трекер домагається повної довіри в роботі з підприємцем і з командою, інакше ефекту не буде. При цьому думка трекера з приводу бізнес-рішень не вважається єдино вірним, хоча він і може його озвучувати.

Інструменти трекера

Стандартні інструменти трекера:

  • Трекшн-карти. Таблиці сегментів, каналів і етапів. Для досягнення проміжних цілей.
  • HADI-цикли. Для перевірки гіпотез. Реалізується частина гіпотези, або випускається партія продукту, результат тестується, коригується або відкидається.
  • Юніт-економіка. Методика, що дозволяє визначити прибутковість бізнесу. Дозволяє помічати відхилення від норми співвідношення витрат на розробку, витрат на рекламу і доходів.

Навіщо стартапу трекер

Можна шукати відповіді всередині команди, але стартапам корисний погляд з боку, об’єктивне думка, зовнішня допомога по прискоренню роботи, визначення нежиттєздатності стартапу на ранньому етапі, що дозволить заощадити ресурси і перенаправити їх на більш прибуткова справа.